Po obdržení stavebního povolení již nic nestálo v cestě mému budovatelskému nadšení. Ještě sice nenabylo právní moci a správně bych měl počkat, ale kdo dnes dokáže přesně říct kdy jsem začal (tedy kromně mně, že). Objednal jsem tedy u vyhlídlé firmy traktorbagr a předběžně dohodl cenu. Domluvil jsem se s majitelem firmy, že začnou kopat v pátek a v sobotu dílo dokončí. Předběžně stanovená cena byla 10 až 15 tisíc podle doby strávené na místě.
S předstihem jsem na poli vyměřil budoucí obrysy domu s potřičným přesahem a hranice domu vysypal vápnem. Na sousedově štítu jsem naznačil kde budou i příčné zdi. V rozích jsem nakonec postavil lavičky a zaměřil výšky. Hlínu z výkopu jsem plánoval využít pro srovnání teréních vln na pozemku ve vrchní části. Vzhledem k tomu, že hlíny bude dle propočtů velké množství, měl jsem do rezervy domluvené i místo asi 500 metrů od stavby, kde majitel pozemku potřebuje zasypat rokli. Na odvoz hlíny jsem měl nachystaný svůj nedávno pořízený traktůrek domácí výroby a kamaráda se standardním Zetorem s vlečkou.
27.6.2003
V pátek ráno dorazil ve smluvenou hodinu traktorbagr a celá akce začala. Zatímco do vlečky mého malotraktoru šupnul bagrista dvě lžíce a odháněl mně pryč, kamarád stál na místě nakládky asi 20 minut a ještě neměl dost.
Bagrista měl na kopání systém, šlo vidět, že to nedělá poprvé.
Samozřejmě že nejdůležitější je vše vyměřit. Já držím lať, kamarád zedník radí (a kouří).
Když jsem jel druhé kolečko začaly se z traktůrku ozývat podivné zvuky. Přidřel se kompresor. A protože má traktůrek zadní nápravu z vetřiesky, tudíž brzděnou vzduchem, pro tento den jsem měl doježděno. Později jsem zjistil, že v kompresoru nebyl žádný olej a válec je jen lehce "chycený". Stačilo ho řádně očistit namazat, dolít olej a jel zase jako po másle. Bohužel, i když jsem traktůrek koupil od automechanika, bylo potřeba zkontrolovat základní věci jako olej a vodu, což jsem učinil až dodatečně.
Tak to je on, dieslový dvouválec URSUS, 30 koní a jeden vůl (momentálně za objektivem).
A tady je celá parta. Vlevo já držím lavičku, vedle mně traktorista a vpravo se o Zetor opírá hlavní kibic.
Po zbytek dne odvážel hlínu tedy jen můj kamarád. I tak šlo vše slušným tempem. Při jedné pauze jsem se dal s bagristou do hovoru a ptal jsem se ho, do kdy se zdrží a jak to vidí se zítřkem (sobotou). Bagrista mě řekl, že ve čtyři končí, protože jde na jakousi pijatiku a o víkendu nedělá, protože má svoje kšefty. Dodělá to prý až v pondělí. Oponoval jsem mu, že mám volno pouze na pátek plus víkend a v pondělí by tam s ním neměl kdo být. Byl ale neoblomný.
Traktorbagr byl téměř nový MASSEY FERGUSON 4×4. Jeho řidič zůstal v anonymitě.
Zavolal jsem majitele firmy jak to chce řešit a byl jsem ujištěn, že to co mi slíbili platí. Bagrista měl poté delší telefonát a po něm pokračoval v kopání bez přestávky až do devíti do večera. Mně to bylo celkem jedno, hlavně že základy byly vykopané. Ano čtete dobře, to co bylo naplánováno na dva dny stihl bagrista za jeden delší den. Na závěr jsem mu jako malé odškodnění dal litr slivovice a tisícovku na ruku. Bagrista poté odjel s bagrem k domovu.
S odstupem času jsem se dozvěděl, že náš bagrista se asi do čtrnácti dní s danou firmou rozešel. Nevím jakou roli v tom hrála cílová prémie pro bagristu, ale když ani po roce nepřišla faktura od firmy za vykopání stavební jámy a základů byl jsem docela rád. Nesháněl jsem se po ní a ušetřil minimálně deset tisíc. Celkem mně tedy stálo vykopání základů 1.000,- Kč bagristovi + litr slivovice, 20 litrů nafty pro traktoristu a kibic tam byl zdarma. Celkem vydařená akce :-).
17.7.03
Kolem vykopaných základů jsem stloukl bednění. Jeho horní hranou je dána výška betonu a v místech kde se sesula hlína (hlavně rohy) jsem pomocí desek došaloval konečný tvar základů. Na spodek výkopu jsem naházel kamení tak, aby se navzájem nedotýkaly a protekl mezi nimi beton. Další kameny jsem nachystal kolem základů, aby se mohly během betonování přidávat další vrstvy. Kolem sousedovy zdi bylo záměrně část základů nevykopaných aby se sousedův dům nepohnul. Tam kde byly sousedovy základy obnaženy jsem natáhl dvoumilimetrový mirelon. Mělo by to snížit přenos zvuku ze sousedovy konstrukce domu do mé a naopak. Opět zkušenost ze stávajícího bydlení, kde nejoblíbenější činností naší cca 70 leté sousedky je o šesti hodinách v sobotu ráno štípat ve sklepě dřevo. Kdo nezažil neví o co přichází .
Beton do základů mi vozil mix z nedaleké betonárny. Vprvním kole tam padlo 2 x 4,5 kubíků. Mix stál na místě budoucího průjezdu vedle výkopu. Abych dostal beton až k protější zdi kolem souseda, zkonstruoval jsem ze starých fošen skluzavku a vystlal ji červenou fólií co se dává na kabely do výkopů. To aby se betonu hezky klouzalo. Menší skluzavku s větším spádem jsem nachystal stejným způsobem k prostřední nosné zdi/základu.
Při betonování bylo naším hlavním úkolem "napádlovat" lopatama beton tam kam patří. Tchán se postaral o konečnou podobu horní plochy. Na koncích betonu, kde se bude napojovat druhá etapa, jsem uložil ocelové pruty. Akci buhužel nikdo nezdokumentoval, takže mám foto pouze po akci:
Po zatuhnutí betunu jsme dokopali zbytek základů u sousedova domu. Dodělal jsem bednění a natáhl zbytek mirelonu. Dochystal jsem také zbytek kamene do blízkosti výkopů, abychom se nezdržovali vožením přes půl pozemku. Domluvil jsem lidi na druhé kolo a objednal beton na betonárce. Tentokrát ho bylo trochu víc a přidali se mírné komplikace.
3.7.2003
Když přijel mix s betonem, šel se řidič podívat kam to chceme vysypat. Při pohledu na moji skluzavku ho chytl amok a ve smršti sprostých slov mi sdělil nemožnost dostat beton oním zařízením na požadované místo. Marně jsem mu vysvětloval, že věc je již odzkoušena jeho kolegou, který ho na minulé akci zastupoval. Nedal si to vymluvit a naředil beton tak, že jsme téměř nemuseli pádlovat a beton se rozléval sám. Bohužel má množství vody vliv na kvalitu betonu.
Při druhé etapě se mix otočil celkem čtyři krát. A to třikrát plný 4,5 kubíků a naposledy jsme to odhadli na 2 kubíky. Suma sumáru padlo do základů 24,5 kubíků betonu. Firma mi to napsala jako stavební práce – uložení betonu a dali mi 5% DPH. Celkem mně beton včetně dopravy a uložení stál 40.832,40 Kč i s DPH. Do základů padly i čtyři v
lečky kamene, který jsme před časem dovezli s tchánem. Myslel jsem, že je ho hodně a ještě zbyde. Naopak by se tam ještě nemálo vlezlo.
Pokračování příště.