Jaké jsou skutečné náklady na vytápění různými palivy

Již mnoho let se zabývám porovnáváním cen energií a nákladů na provoz domácností. Stále si stojím za svým, ale až teď vám mohu ukázat i na konkrétních číslech co mám na mysli. Při brouzdání po internetu a získávání informací jsem narazil na firmu, která nabízí energetickou studii zdarma. Vyplnil jsem tedy nabízený formulář a čekal co se bude dít.

Asi za tři dny mně telefonicky kontaktoval zástupce firmy, aby zjistil zda mám o zpracování studie opravdu zájem a přesvědčil mě, abych si pro hotovou studii přijel k nim do firmy. Naštěstí to nebylo tak daleko a návštěvu firmy jsem spojil s rodinným výletem. Při osobním jednání se zástupcem firmy jsem byl podroben očekávané masáži a vysvětlení co vše si mám od dané firmy na svůj RD nechat namontovat a za jak dlouho se mi investice vrátí. Na mou otázku, že jejich hodnota tepelných ztrát domu je skoro dvojnásobná proti spočítané hodnotě od projektanta mi oponoval, že jde jen o hrubý odhad a že před realizací by se musel zpracovat detailní projekt včetně přesných výpočtů.

V podstatě je tato studie úplně na nic a spíš může pomoci potencionálního zákazníka vmanipulovat do instalace zařízení, které se mu nevyplatí. Ono totiž platí, že čím jsou menší tepelné ztráty objektu, tím je delší doba návratnosti netradičních zdrojů energie. Odjakživa tvrdím, že nejlepší investice do snížení nákladů za topení je tepelná izolace a vyřešení výměny vzduchu. Stále platí, že nejlevnější auto je to, které si nekoupím (Básníci) a přeneseně nejlevnější energie je ta, kterou nespotřebuji.

Jediné co mi tato „studie" dala je tabulka porovnání nákladů na topení a parametr spotřeba tepla za topnou sezónu. Jde o teoretickou hodnotu vypočítanou dle průměrných venkovních teplot přes zimu při určité tepelné ztrátě objektu. Jak jsem již psal výše, tepelnou ztrátu objektu mi stanovili na 16 kW, ale dle projektu má náš RD ztrátu jen 9 kW. Nejdříve jsem tedy přepočítal hodnotu spotřeby tepla. Poté mi vyšla tato první tabulka:

Palivo Cena za teplo provozní náklady
  stálé platby Za spotřebované kWh  
       
Hnědé uhlí plech 4844,6 6 839 Kč 11 684 Kč
Hnědé uhlí litina 4844,6 6 839 Kč 11 684 Kč
Černé uhlí plech 5091,4 7 150 Kč 12 241 Kč
Černé uhlí litina 5091,4 7 150 Kč 12 241 Kč
El. Tepelné čerpadlo 6861 6 217 Kč 13 078 Kč
El. Přímotop 12958,8 18 962 Kč 31 921 Kč
ZP kondenzační 7545,2 10 569 Kč 18 114 Kč
ZP klasika 8850,2 13 160 Kč 22 010 Kč

Podobnou tabulku najdete téměř všude kde se zabývají náklady na teplo. Jasně z tabulky vyplývá, že pokud pomineme tuhá paliva je nejlevnější teplo z tepelného čerpadla. Poté následuje zemní plyn a nejdražší je elektřina. K této tabulce se poté přiloží jednoduchá rovnice ze které je patrno za jak dlouho se vám vrátí peníze investované do tepelného čerpadla. Hezká tabulka, ale jde o čísla vytržená z kontextu, která nic neznamenají. Pojďme se podívat, jaké další hodnoty ovlivní náklady na vytápění. Přidal jsem do tabulky náklady na pořízení a předpokládanou životnost:

Palivo provozní náklady Pořizovací náklady Životnost poř. Nákl. Na rok Součet provozních a pořizovacích nákladů
    kotel a boiler přípojka montáž  
             
Hnědé uhlí plech 11 684 Kč 12 000 Kč 2 000 Kč 10 1 400 Kč 13 084 Kč
Hnědé uhlí litina 11 684 Kč 22 000 Kč 2 000 Kč 50 480 Kč 12 164 Kč
Černé uhlí plech 12 241 Kč 12 000 Kč 2 000 Kč 10 1 400 Kč 13 641 Kč
Černé uhlí litina 12 241 Kč 22 000 Kč 2 000 Kč 50 480 Kč 12 721 Kč
El. Tepelné čerpadlo 13 078 Kč 300 000 Kč 0 Kč 15 20 000 Kč 33 078 Kč
El. Přímotop 31 921 Kč 18 000 Kč 2 000 Kč 20 1 000 Kč 32 921 Kč
ZP kondenzační 18 114 Kč 55 000 Kč 30 000 Kč 18 4 722 Kč 22 837 Kč
ZP klasika 22 010 Kč 30 000 Kč 30 000 Kč 20 3 000 Kč 25 010 Kč

Hned vypadá pořízení tepelného čerpadla jinak. Životnost kompresoru v tepelném čerpadle se totiž odhaduje na 15 let. Porovnání s životností ledničky, která vaší babičce stále ještě funguje je zcela zcestné. Tepelné čerpadlo je podstatně více zatěžované a jde o úplně jiný výrobek. O kvalitě dnešních produktů ani nemluvě. Zajímavé je taky srovnání klasického kotle na plyn proti kondenzačnímu. Jde jasně vidět, že výrobci nás oblbují. O potřebě provozu kondenzačního kotle na nízkou teplotu zpátečky vás nikdo neupozorní a kotel pak zdaleka nedosahuje deklarovaných účinností. Přímotop stále vychází nejdražší, ale už to není tak tragické. Další opomíjenou položkou je servis zařízení:

Palivo Součet provozních a pořizovacích nákladů Servis Celkem náklady na topení
   
       
Hnědé uhlí plech 13 084 Kč 500 Kč 13 584 Kč
Hnědé uhlí litina 12 164 Kč 500 Kč 12 664 Kč
Černé uhlí plech 13 641 Kč 500 Kč 14 141 Kč
Černé uhlí litina 12 721 Kč 500 Kč 13 221 Kč
El. Tepelné čerpadlo 33 078 Kč 2 000 Kč 35 078 Kč
El. Přímotop 32 921 Kč 0 Kč 32 921 Kč
ZP kondenzační 22 837 Kč 2 500 Kč 25 337 Kč
ZP klasika 25 010 Kč 1 500 Kč 26 510 Kč

Při pořizování drahé netradiční technologie je potřeba také počítat s adekvátním servisem. U elektrických přímotopných kotlů a u plynových kotlů jsem doplnil reálnou cifru z mých zkušeností co by servisního technika. Tepelné čerpadlo se samo již odepsalo, ale plyn stále vychází lépe než elektrika. Teď ale přichází to nejdůležitější. K vytápění přidáme ostatní spotřebu elektřiny v domácnosti:

Palivo Celkem náklady na topení Cena za ostatní elektřinu vč. TUV Celkem
     
       
Hnědé uhlí plech 13 584 Kč 12 000 Kč 25 584 Kč
Hnědé uhlí litina 12 664 Kč 12 000 Kč 24 664 Kč
Černé uhlí plech 14 141 Kč 12 000 Kč 26 141 Kč
Černé uhlí litina 13 221 Kč 12 000 Kč 25 221 Kč
El. Tepelné čerpadlo 35 078 Kč 4 000 Kč 39 078 Kč
El. Přímotop 32 921 Kč 4 000 Kč 36 921 Kč
ZP kondenzační 25 337 Kč 14 000 Kč 39 337 Kč
ZP klasika 26 510 Kč 14 000 Kč 40 510 Kč

U tuhých paliv počítám s využitím ohřevu TUV z topení se zanedbatelným zvýšením spotřeby. U elektrického topení máme nejen čtyřikrát levnější kWh, ale paušály už máme ve spotřebě topení. No a u plynu je reálná spotřeba elektřiny ve standardním tarifu plus spotřeba plynu na TUV (tato hodnota je velice střízlivá, může být až dvojnásobná). A hle topit elektřinou se opravdu vyplatí a vezmu-li v úvahu komfort obsluhy a spolehlivost, tak i tuhá paliva se mají co ohánět. A to nás čeká rapidní zdražení uhlí tzv. ekologickou daní. No a nakonec ještě kolik ušetříme když budeme topit tuhými palivy nebo v krbu místo plynu či elektriky?

Palivo provozní náklady Celkem náklady na topení Celkem Úspora
       
         
El. Tepelné čerpadlo 13 078 Kč 35 078 Kč 39 078 Kč  
El. Přímotop 31 921 Kč 32 921 Kč 36 921 Kč  
ZP kondenzační 18 114 Kč 25 337 Kč 39 337 Kč  
ZP klasika 22 010 Kč 26 510 Kč 40 510 Kč  
         
         
         
El. Tepelné čerpadlo 9 970 Kč 31 970 Kč 35 970 Kč -3 109 Kč
El. Přímotop 22 440 Kč 23 440 Kč 27 440 Kč -9 481 Kč
ZP kondenzační 12 830 Kč 20 052 Kč 34 052 Kč -5 285 Kč
ZP klasika 15 430 Kč 19 930 Kč 33 930 Kč -6 580 Kč

Při předpokládané úspoře tepelné energie 50% nám všechny ostatní náklady zůstávají, včetně servisu a délky životnosti. Takže pokud máte tepelné čerpadlo nemá smysl si dělat nepořádek v obýváku s vidinou efektu snížení částky na faktuře za elektriku. Pouze u přímotopů je reálná úspora při topení tuhými palivy. A to ještě nemám v tabulce zohledněné náklady na těch 50 % dřeva či uhlí. Předpokládám vlastní zdroje a dělání dřeva jako koníčka.

Toto je můj názor na výhodnost jednotlivých druhů paliv a technologií. Pokud má někdo nějaký dotaz či se mnou v něčem nesouhlasí nechť zanechá komentář. Rád vysvětlím co jsem měl na mysli.

Příspěvek byl publikován v rubrice 10. topení a jeho autorem je technik. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

96 komentářů u „Jaké jsou skutečné náklady na vytápění různými palivy

  1. Tepelné čerpadloDobrý den, vaše studie je zajímavá a moc Vám za ní děkuji. Jen si myslím, že udaj s životností tepelného čerpadla je poněkud nepřesný. V kalkulaci máte udaj, že pořizovací cena tepelného čerpadla je 300 tis Kč, životnost 15 let a tudíž roční náklady 20tis. Kč. A s tímto propočtem nesouhlasím. Protože jak správně píšete životnost KOMPRESORU je 15 let. Čili po 15 letech stačí vyměnit kompresor (jehož cena určitě není 300tis Kč) a jede se dál… Kdyby jste toto ve svých propočtech zohlednil, tabulky by jistě vycházeli úplně jinak…

  2. Ano máte pravdu. Ale jakou životnost mají ostatní komponenty? Výparník, kondenzátor, oběhová čerpadla…. O moc déle to zřejmě nebude a kompresor je přece jen největší položka. Nevím kolik přesně to je, ale s výměnou kompresoru může dojít k nucené výměně dalších dílů. Prodloužením životnosti na delší dobu a zakalkulování výměny kompresoru již komplikuje jednoduché porovnání a staví tabulku do stínu nějakých předpokladů. Tuší snad někdo co bude za patnáct let?

  3. Pěkné tabulkyTabulky vypadají věrohodně (nekontroloval jsem výpočtem). Jediná výtka snad k tomu, že vliv ostatní spotřeby by měl být až na posledním místě a servis a investiční náklady na začátku. Investice je neměnná (jednou daná v době pořízení), podobně servis je stálý. Naproti tomu sazby za energii a poměr ceny tarifů se mohou měnit poměrně dramaticky každý 1/4 až 1 rok.
    Já jsem si z toho vzal, že jsem nevolil špatně – podlahové topení+plynový KK a externí kombinovaný zásobník TUV. Sice mám vzhledem k cenové politice distributorů elektřiny dražší ostatní spotřebu (v tabulkách o cca 3000), ale předpokládám že je to počítáno z VT a já mám 8 hod NT. Naproti tomu, pokud by se cena NT pro přímotopy a případně i TČ začala přibližovat k VT,(což je v budoucnu pravděpodobné) umožní mi to ušetřit oproti elektřině až 8 000 (dle tabulky).

  4. Infratopení Do nového RD, blízkého NED, uvažujeme o vytápění infrapanely. Má někdo zkušenost,jak je zařadit do vašich skvělých přehledů ? Děkuji. S pozdravem J.P.

  5. TabulkyV zásadě uvažujete dobře, ale mám dvě připomínky. V tabulkách není zahrnuto předpokládané zdražení energií – což zvýhodní úsporné technologie. Další připomínka je k ceně tepelného čerpadla. Dnes jsou již čerpadla za méně než 80 000 bez DPH a toto vaše výpočty podstatně změní! Např. Hotjet

  6. tepelné čerpadloještě k servisu částí systému:výměna čerpadla topné vody může postihnout i topení s TP i plynem,dále třícestný ventil pro regulaci je také ve většině systémů,potrubí se nepokazí,výměník tepla z nerezi se při uzavřeném okruhu také nezanese,akumulační nádoba taky nerez,výparník je měd a hliník tam těch poruch taky moc není,takže z možných závad mi zůstává možná chyba v elektronice a a chyba v kompresoru.nepíši toto zaujatě protože TČ doma mám ,ale chtěl bych se laicky dobrat ke skutečným nákladům na servis tč.Systém mám vytvořen z komponentů běžných výrobců a TČ je klimatizační jednotka běžně prodejná s výkonem 9kw.

  7. Dobrý den,chtěl bych se zeptat,budeme stavět bungalov 4+1 – nízkoenergetický a mám na výběr vytápění přímotopnými konvektory + vlastní krb (máme vlastní dřevo),anebo podlahové teplovodné vytápění + ten krb,co byste doporučil,ta druhá vyrianta je o cca 100 000 dražší a nemáme už ‘navyhazování’,zajímalo by mě,jestli by se mně 100 000 investice druhé varianty v brzské době vrátila….díky moc Lukáš Nosek Trutnov

  8. Investice do teplovodního podlahového topení se vám může vrátit pouze tehdy, pokud budete využívat jiné palivo. Nejsem specialista na NED, ale nečekejte nějakou extra úsporu od podlahového topení. Pokud bude stejné vstupní palivo (ve vašem případě elektřina) je úspora při nízkých tepelných ztrátách zanedbatelná. Možná i záporná z důvodu složité regulace a nemožnosti zónování. Přímotopné konvektory mají hlavní výhodu v pořizovací ceně a ceně instalace a druhou podstatnou výhodou je snadné zónování.
    Ovšem obrovskou nevýhodou přímotopných konvektorů je provoz jen a pouze na elektriku.
    Spíš bych vám doporučil topný systém který můžete natápět elektrokotlem, případně kombinovat s dalšími zdroji. Zajímavá je také kombinace s akumulačními nádržemi a kotlem na tuhá paliva ve vašem případě na dřevo. S krbem nemám zkušenost, ale právě z finančních důvodů jsem krb zavrhl (komín je nachystaný) a radši investoval do akumulačních nádrží. Pokud je dostatečný zdroj dřeva je to dle mého nejlepší způsob šetření na nákladech za vytápění. Topit v krbu každý den s výkyvy teplot v domě při vyhasnutí vás za chvíli přestane bavit. A pokud chcete mít krb jen pro to, aby vám měli sousedi co závidět, tak si klidně topte elektřinou.
    Každý člověk musí nejdříve zhodnotit svoje priority a možnosti a od toho se vše odvíjí.

  9. MmmmOno jde asi těžko porovnávat TČ, přímotopy a kotle na ZP, protože každé má svá specifika, výhody a nevýhody. Například, kondenzační kotle mají plynulou regulaci obvykle 50-100% jm. výkonu, což je ale u nízkoenergetického domku haluz, protože většinu roku potřebujete jet pod 50%. Když koupíte kotel s menším výkonem, tak to zase neutopíte při -20 stupních. A každé sepnutí je hřebíček do rakve pro kotel. Pak se, pokud je topný systém dobře navrhnutý, vyplatí tepelné čerpadlo, protože to dnes umí regulovat už od 10%. Navíc se systémem země/voda a podlahovým topením dosáhnete koeficientu účinnosti 4, takže provozní náklady de facto můžete zanedbat. Samozřejmě dávat TČ a radiátory je blbost, to vyhodíte peníze oknem stejně jako když kondenzačním kotlem dohříváte užitkovou vodu.

  10. jaké TC?Zdravím všechny.
    Začínáme s rodinou stavět přízemní RD. Jsme rozhodnutý pro vytápění TČ.Systém země -voda. Celková plocha pro podlahové vytápění je 190m2. Zaslal jsem nabídky do několika firem , ale stále nejsem rozhodnutý od koho TČ.
    Zatím se přikláním k TČ od IVT.
    Mohl by mi někdo napsat jaké máte zkušenosti s TČ , A NA CO BYCH SI MĚL DÁT POZOR PŘED PODPISEM SMLOUVY? Co je popřípadě na IVT čerpadlech špatně? DÍKY ŠTEFAN

  11. Tepelne cerpadloDobry den,

    vase tabulky a komenty jsou velmi zajimave. Nyni stavime rodinny domek (tepelne ztraty okolo 14kW) v Podkrkonossi. Premyslime o vsech moznych variantach pro vytapeni. Urcite chceme podlahove topeni, ale ne v prvnim patre. Cena tepelneho cerpadla – IVT (zemni kolektor) je kolem 300tis a vrtu 400 tis, coz je dost penez. Pri zemnim kolektoru musim rozkopat celou zahradu, coz se mi moc nechce. A jeste na to nedostanu zadnou dotaci. Solarni panely a plyn je dalsi mozny moznost, ale zase nase strecha neni presne na Jih a investicni naklady budou kolem 300 tis (200 tis solar a 100 isntalace plynu a kon. kotel). Je tu ale 65tis dotace. Pak nam jeste zbyva nejjednodussi a nejlevnejsi moznost, tj. kon. kotel, ale docela se bojim o budouci ceny plynu.
    Co by jste nam doporucil?
    Dekuji za pomoc

  12. Vytápění, větrání, příprava teplé vody TČpři realizaci v baráku nutno počítat i s přípravou teplé vody a s větráním!!! Aby se ztráty větráním snížili, je vhodné použít větrání s rekuperací. A pokud uvžujete s využitím tepelného čerpadla, tak spojit a využijete i pro letní dochlazení. Existuje již kompaktní zařízení, které tyto funkce spojuje

  13. TopeníAhoj já topím elektro kotlem a tedkom jsem pořídil krbová kamna z výměníkem a jak říká technik tak příští rok za naspořené peníze za topení chci doplnit topení o akumulační nádrže hlavně kvůli lepší efektivitě topení a regulaci sní.

  14. Trocha do mlýnaTato názorová smršť je už dosti stará, přesto dovolte, abych hodil i svůj míček…
    Přehledné tabulky kolegy technika budí respekt v tom, kolik si dal práce, aby prověřil či opravil veřejná fakta !Nicméně v textu také zaznělo, že velmi těžko radit a každý má právě svobodu ( a snad i povinnost)zvážit SVÉ možnosti.
    Nejčastější je vždy kompromis, protože nevolíme svobodně nejlepší technickou možnost, ale investičně reálnou.
    Jak už předřečník zdůraznil, co uděláme s naší přesně spočtenou rovnicí (- věřte, existuje !)ekonomické návratnosti, až nám budou dramaticky upraveny vstupy, nebo i zdraví ?
    / pověsíme si ji na WC /.
    Protože jsem ještě nepotkal Santu, který by mi něco vrátil, chci tvrdit, že tzv. navrácení je jen líbivý blud (snad dnes platný), který nesolidní prodejci rádi užívají ke zlákání nerozhodnutých investorů.
    Apropó : víte o tom, že je v realu a v Evropě palivový článek ( H2+vzduch = H2O + teplo), který se řítí na trh ??
    PRESTO2009

  15. Re: Trocha do mlýnaDnes je 17.7.2010. Škoda že u příspěvků nejsou data. Článek je sice starý, ale diskuse probíhá postupně. Stále někdo reaguje a já občas odpovím.
    Aktualizováno: toto platilo na starém systému bloguje.cz tady na wordpresu jsou data komentářů zobrazena a diskuse stále pokračuje.

  16. Ceny dnesAhoj techniku, pekny rozbor diky za nej, mozna se ceny za poledni 3 roky dost vyrazne posunuly, nedelal jsi ted nekdy neco podobneho za soucasnych cen, jestli se tam misky vah posunuly vyrazneji ve prospech plynu nebo EE…? planujeme patrovy domek, vnitrni plocha cca 150m2, a protoze pripojka plynu by nas vysla mozna i na 150k topili bychom elektrinou (v prizemi asi do podlahy) a zkusili i vyuzit dotaci na ohrev TUV solarnimi panely na strese, tepelne cerpadlo jsme tak nejak zavrhli a radsi ty penize na nej mozna vrazit do izolace domu, tezko rict… diky za reakci!

  17. Re:ceny dnesČlověče Mates, ty jsi jasnovidec.
    Před třemi dny jsem dokončil článek s aktualizovanými tabulkami pro časopis receptář. Mělo by to vyjít v zářijovém čísle a jak budu mít trochu času, tak to dám i sem. Tak se těšte všici.
    Pro pořádek: dnes je 5.8.2010 20:38

  18. ahojda, parada, jestli si tim neporusis vlastni autorsky prava tak budeme radi, prave totiz resime jestli si tu pripojku plynu cca za 50K nechat privest nebo ne, a k tomu avizovany zdrazovani elektriny kvuli nesmyslum ze zeleny energie apod., mno lidi resici stavbu to nemaji ted ani trochu jednoduchy se pro neco rozhodnout…. 🙂

  19. A co peletky?Vaše stránky jsou super, škoda jen, že jste do nákladů na topení nezanesl také vytápění peletami. Právě toto vytápění jsem zvolil a topím teprve dva týdny.

  20. Re:PeletkyNo trošku jsem na ně pozapomněl, ale mám takový dojem, že to nebude žádná sláva. Zkusím to prozkoumat a přidat do nové tabulky.

  21. PeletkyPokud doplníte tabulku, budu rád. Čtu různá fóra a sbírám zkušenosti, ale jde o to komu věřit. Dost často člověk narazí na reklamu prodejce, nebo na střílení od boku. Vaše informace mi přijdou seriózní. Navíc je vidět, že vás tyhle věci baví.

  22. tabulky receptářiZdravím všechny příznivce levného a komfortního vytápění.Věřím v dobrou vůli autora tabulek v receptáři , ale pro tepelná čerpadla jste použil ty nejnepříznivější parametry snad všeho.Vámi udávané parametry :průměrná účinnost 250% , servis 2000 Kč ročně, životnost 15 let,pořizovací náklady 300000 Kč, pořiz.náklady za rok 20000 Kč ,ohřev TUV tep.čerpadlem nezohledňujete vůbec,celkové roční náklady 48 684 Kč.
    Teď vám pro srovnání popíšu náš příklad.
    Letos jsme nainstalovali tep.čerpadlo Nibe 1245/6 do domu s tep.ztrátou 9kW(srovnatelné pomínky).Účinnost COP 4,95 při 0/35 °C ,z toho průměrná roční účinnost 400%.Každoroční servis vůbec není požadovaný ani nutný,běžná životnost čerpadel země voda je vyšší než u vzduchových čerpadel-20 let do výměny kompresoru, pořizovací cena po odečtení dotace zel.úsporám 130000 Kč včetně zakopání kolektoru,montáže i bojleru který je uvnitř.Z toho plynou pořizovací náklady na rok 6500 Kč.
    Takže když dosadím do vaší tabulky bude vypadat takto:Provozní náklady na topení 10343 Kč.cena za ostatní elektřinu + ohřev TUV(odečtu 3000 z vaší tabulkové hodnoty na ohřev TUV tep.čerpadlem, což je ještě málo) 9956 Kč.Celkové roční náklady na provoz domu včetně ostatní elektřiny,TUV i pořizovacích nákladů rozpočítaných na 1rok je 23799 Kč. Což není ani polovina Vámi vypočítaných 48684 Kč. Je škoda že takovéto zkreslené informace se dostanou mezi lidi, protože kdybych tu instalaci letos neabsolvoval a neměl jiné informace tak bych se na základě Vašeho článku v Receptáři nechal od tepelného čerpadla odradit tak jako asi spousta jiných čtenářů. Neberte to prosím jako urážku Vaší práce,jenom jsem
    měl potřebu dokázat lidem že tepelné čerpadlo se opravdu vyplatí a je z bezobslužných způsobů vytápění suveréně
    nejvýhodnější.

  23. re:Tabulky receptářiAž budete mít nějaký ten rok provozu za sebou, tak se rád s vámi pobavím o skutečných číslech.
    Nezábývám se zelenou dotací, takže by mně zajímala skutečná cena za TČ včetně montáže a hlavně vrtu nebo zemního kolektoru. A nechci slyšet, že jste si kopal kolektor sám, protože vlastníte traktorbagr nebo podobný fígl. Zajímá mne skutečná cena pro běžného smrtelníka tedy cena na klíč.
    Vaše tepelné čerpadlo má možná účinnost 400%, ale jen špičkovou za určitých podmínek. Směrodatná je průměrná účinnost za celou topnou sezónu.
    A takhle bych mohl pokračovat s vyvracením každého vašeho mylného názoru.
    Já mám v tabulce skutečné hodnoty na nejlevnější variantu vzduch-voda, u kterého návratnost vychází nejlépe.
    P.S:TUV je kalkulováno za cenu tepla z TČ a ostatní spotřeba s 90% v NT!!!

  24. Dobrý den
    Skutečná čísla vidím už teď.TČ v provozu od 11.2. do 20.10 , to je 8 měsíců. Na displeji doba provozu 850 h z toho 320 h na TUV(čtyřčlenná rodina).
    Příkon TČ i s oběhovými čerpadly 1,4kW.
    takže spotřeba 1190 kW , z toho 448 kW TUV.Už teď si troufnu říct že spotřeba za topení a TUV nepůjde přes 4000 kW.Od včerejška za 24 h(průměr.teplota6°C,7h provozu z toho 1h TUV(10kW z toho 1,5 kW TUV).Jinak se podívejte na stránky TZB kde je článek "Velký test tepelných čerpadel", dlohodobý test který si nechalo provést Německé ministerstvo hospodářství.Při použití nejúspornějšího TČ na trhu Nibe 1245/6 s COP 4.95 a 4,6 i s oběhovými čerpadly při teplotě z kolektoru 0°C(mimochodem dnes 11°C) a topné vodě 35°C což je běžná teplota do podlahovky je logické že účinnost je kolem 400% tedy taková jakou zjistil tento test.Nebo snad víc věříte prodejcům vzduchových TČ?
    Cena Nibe 1245/6 v akci (montážní firmy i výrobci běžně nabízejí nějaké akce aby Vás přesvědčili) 150 000,- bez DPH včetně potrubí plošného kolektoru zdarma,209000,- včetně montáže a DPH. 14000,-za zakopání 400 m potrubí soukromníkem kterého jsem neznal (ze zlatých stránek).Tedy TČ včetně montáže kolektoru a jeho zakopání 223000,-s DPH.
    Dotace na TČ 75000,-, dotace na kombinaci se zateplením půdy 20000,-.
    Omlouvám se tu jsem asi použít neměl protože tu asi každý nevyužije.Tím se náklady zvýší na pořízení na rok zvýší ze 6500,- na 7500,-. Nesmíte věřit jenom tomu co se dočtete u prodejců ale hlavně věřte seriózním zdrojům a zkušenostem lidí kteří TČ vlastní,tak jako jsem to udělal já než jsem do toho šel. TČ vzduch voda je o 27% méně účinné,cena je stejná s TČ země voda+plošný kolektor , životnost o 30% kratší , v čem tedy podle Vás vychází nejlépe ?
    Když jste TUV kalkuloval z TČ , proč je tedy skoro stejná s přímotopy?Při spotřebě Vašich 1800 kW x 2,30kč – 4130kč , TČ pro ohřev vody účinnost pouze 300% kvůli natápění na vyšší teplotu – 600kW x 2,30kč – 1380 kč.
    rozdíl skoro 3000 ,-.
    Vím že já se zase snažím použít tu nejideálnější variantu ale přece ten kdo si chce něco pořídit tak by se měl
    snažit o to koupit to nejlepší za co nejlepší cenu , tak proč nezapočítávat dotace když třeba plyn nebo uhlí na nedosáhne?

  25. Ještě jsem Vás chtěl upozornit na další Váš omyl v Receptáři , a to že dům s tepelnou ztrátou 9 kW má spotřebu 10000 kWh za rok.Podle výpočtu TZB "Potřeba tepla pro vytápění" je to při průměrné pokojové teplotě 22°C 20900kWh , 10100kWh je to při průměrné pokojové teplotě 9,5°C,což by Vám předpokládám nevyhovovalo.Čímž se samozřejmě spotřeby pro tuto tepelnou ztrátu dvojnásobně navyšují. Výpočtet můžu klidně potvrdit protože do letošního roku jsme topili 6 let přímotopy(spotřeba celé domácnosti 23000kWh za rok) a 6 let přímotopy a krbem denně po příchodu z práce(16000kW+dřevo)
    Jenom pořád přemýšlím kam nás čtenáře potřebujete vmanipulovat. Je to to vytápění od kterého jsem musel utéct kvůli drahému provozu ,věčnému běhání kolem topení, nepořádku v obýváku spoustě práce s přípravou a zaskládanou zahradou? S tepelným čerpadlem bude celková spotřeba domácnosti kolem 8000 kWh.

  26. tč.zdravím,přispěji ve zkratkách abych sdělil co nejvíce informací z provozu tč,tak omluvte můj slovosled.od konce roku 2006 topím tč vzduch voda,fujitsu 9kw.vlastním přízemní dům o obytné ploše 85m2.dům je finský domek(r.v.1952) z heraklitu zateplený 10cm polystyrenem.topím stylem nahození jističe v září a shozením v květnu-o zbytek se nestarám.topím na 23st.vodu natápím v zimním období tč,v létě přímo 6kw vložkou.spotřeba pro 3člennou rodinu na rok je 120m3 studené vody celkem-kolik se spotřebuje teplé nevím-třeba polovina.spotřeba elektřiny v prosinci,lednu a únoru bývá kolem 1000kw měsíčně .spotřeba elektřiny ročně je 9000kw NT-1,6kč a 180kw VT-2kč+systémové služby dle sazeb čez.spotřeba mi vychází v průměru stejně každý rok.Celkem tedy zaplatím cca 20 000kč za elektřinu každý rok.pořizovací cena Tč byla u mne 318 000kč včetně podlahového topení,a přípravy TUV .nerezové kotle+výměník.potrubí měd,podlaha plastové potrubí zalité anhydritem.Dohřev topení je řešen 8,5kw vložkou .sepnout jsem ji viděl pouze jedenkrát za celou dobu co mám toto topení.Dům je vybaven klimatizací multi 3-zonová ,kterou v létě hojně využívám bez ohledu na cenu provozu.ted k dalším nákladům,v záruce mi odešlo vysokoteplotní čidlo-1500kč,a po záruce mi odešlo čidlo venkovní teploty pro ekvitermní regulaci-500kč.tohle jsou prozatimní náklady na můj otopný system bez nějakých zbytečných ročních kontrol.na můj system byla záruka 3roky-dílo bylo zhotoveno na klíč.když si vzpomenu že bych za ty peníze tenkrát koupil novou fábii a plynové topení místo tč ,tak bych si dnes trhal vlasy.energie rostou a fabie by měla cenu asi 50tis.dlužno dodat že předchozí topení byly gamaty v havarijním stavu,takže před rekonstrukcí.mohl jsem si vybrat plynové topení za cca 150tis nebo tč za 318tis.vyhrálo Tč,také vzhledem k tomu ,že mám u domu dílnu kde spotřebuji ročně dost elektřiny a volba Tč byla tedy nasnadě.Je potřeba si uvědomit,že energetická náročnost našich domácností roste a že bez elektřiny se neobejdeme-bez plynu ano,nepočítaje cenu přípojky pro novostavby apod…na to abych sháněl dřevo topil v krbu,nemám ve svém produktivním životě čas ani chuť.tak co si tedy pořídit?i když je nějaké topení relativně dražší,je potřeba zvážit komfort jednotlivých variant.otrokem domu opravdu nechci být abych se kasal že neprotopím a přitom sháněl třísky a denně po práci řezal do kotle :).

  27. Dobrý den, přečetl jsem si informace z Vašich stránek, kde je vidět zřejmý odpor k tepelným čerpadlům. Samozřejmě můžete brát můj příspěvek za ovlivněný, protože tepelná čerpadla prodáváme a montujeme. Pro porovnání nákladů však stačí zadat své parametry spotřeby stávajícího zdroje tepla a spotřeby elektřiny na stránkách http://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/139-porovnani-nakladu-na-vytapeni-podle-druhu-paliva?energie_gj=126.8. Jde o nezávislý portál, který Vám udělá jasno. Pořizovací ceny tepelných čerpadel nemusí nutně hraničit s 300 tisíci Kč. Máme instalaci na naší provozovně (PC 160tis. Kč), kde díky TČ uspoříme cca 60 tis. Kč ročně na topení a ostatní spotřebě elektřiny. Investice se zohledněním na standardní ceny pořízení TČ byla zpět za cca 3 roky. Dále je potřeba uvést, že pokud bude cena elektřiny růst např. o 10%, pro uživatele TČ dojde v konečném důsledku o zdražení topné sezóny o cca 3% – účinnost TČ, kdežto pokud Vám zdraží plyn o 10%, zaplatíte za topnou sezónu o 10% větší účet. Návratnost našich montáží se pohybuje do 5 let, následně tedy investor šetří – vydělává. S pozdravem MH

    • Abych vám řekl pravdu, tak jsem taky pracoval ve firmě, která prodávala a montovala tepelná čerpadla. Ale to bylo tak před deseti patnácti lety. A tehdy se dalo TČ ušetřit hodně.
      Jenže dnes jsme v jiné době. Kolik jste platili za topnou sezónu, když jste ušetřili 60.000,- ? Asi tak 120,000,- . To nebude normální RD. Ani starý nezateplený! Jde o to, že když si zpětně spočítáte při jakých tepelných ztrátách se za topnou sezónu propálí v elektrice 120.000,- Tak tepelné čerpadlo na tuto tepelnou ztrátu (s bivalentním zdrojem 20%) určitě neseženete za 160.000,-! Tady je právě zakopaný pes. Firmy lidem spočítají nadnesené tepelné ztráty, aby ukázaly kolik se dá při 50% úspoře energie ušetřit peněz, ale pak až je zákazník doslova zlomen na instalaci se namontuje poddimenzované TČ na úplně jiné ztráty a spoléhá se na mírné zimy a špičky s mrazovými dny kryjou klasické elektrospirály. Stačí si jen najít potřebnou literaturu na internetu. A opravdu hledat. Bohužel je toto až moc odborné téma a lidi tomu nerozumí a tak se nechají ukecat, a pro samou hanbu nikde nereferují jak naletěli.
      K TČ nemám odpor, ale musí se zákazníkům po pravdě říct kolik co stojí, kolik se dá ušetřit, a pak když se zákazník rozhodne do toho jít, tak kvalitně namontovat kvalitní a dobře dimenzované zařízení.
      Při dnešním standartu zateplení a tepelných ztrát běžného RD se investice do TČ nevrátí ani za 12 let, což je hranice rentability.
      Vaše TČ by se snad hodilo do památkově chráněného objektu, kde památkáři nepovolili venkovní zateplení (řešil jsem nedávno) a to by se ještě muselo přepočítat jestli to má při daném výkonu a ceně TČ smysl.

  28. Musím Vás uvést k detailu popsané investice. Jde o TČ 21ASK/EVI + vyrovnávací nádrž 200l, jsme pláti DPH, jedná se o budovu k podnikatelským účelům. Pokud byste měl zájem o nezávazný rozpočet s propočtem návratnosti, uveďte pouze tepelné ztráty. Naše instalace včetně bojleru s průtokovým ohřevem a ostatní komponenty pro dům s TZ 10kW se pohybují v ceně cca 230tis. Kč. Náklady na topení nízkoteplotním plynovým kotlem 58.600,- Kč + el. 4MW/rok 21.385,- Kč. Po instalaci TČ topení 25.813,- Kč + el. 16.154,- Kč. Info z portálu TZB.
    Úspora v prvním roce provozu ve výši 38.018,- Kč. Pokud si uvědomíte, že ceny energií rostou, čímž se bude velikost úspory zvětšovat, musíte dojít kupeckými výpočty, že investice do TČ má smysl. Ale pokud máte opačný názor, pak nemám co dodat….
    S pozdravem Hintz

    • Výborně. Pojďme ke konkrétním číslům. Jestli mně přesvědčíte, tak vám nebudu mazat odkaz na ty vaše stránky.
      Byl by jste tak laskav, přepočítal mi to na tepelnou ztrátu 6kW a porovnal návratnost s el. přímotopy (přímotopný kotel). Prosím také o uvedení typu a ceny navrhovaného TČ.
      A když už jsme u toho, máte na těch vašich stránkách krásnou reklamu na sluneční kolektory. Že slunce mi účet nepošle. Jsme čtyřčlenná rodina. Dva dospělí a dvě malé děti. Jaký by jste nám doporučil systém (kolik kolektorů/m2), jaká by byla cena s montáží na klíč a jaká by byla podle vás návratnost proti přímotopné sazbě?
      Děkuji.

  29. Dobrý den, kalkulace instalace TČ pro TZ 6kW – 8ASK Hotjet bez řešení TUV – celková cena 193.194,- Kč. Pokud bude řešeno i TUV (nabízíme průtokový ohřev), celková cena 239.045,- Kč. Při předpokladu stávající spotřeby el. energie na ostatní provoz domu celkem 4,5 MWh/rok jsou náklady na vytápění el. kotlem a ohřevu TUV, včetně ostatní spotřeby viz výše 75.029,- Kč. Po instalaci TČ budou celkové náklady 34.886,- Kč. Úspora v prvním roce používání 40.143,- Kč. Pokud zohledním průměrné zdražování el. 7% ročně, zjistíme, že za deset let používání, po odečtu vstupní investice do TČ, uspoříte cca 338 tis. Kč. Návratnost investice je opět menší než 5 let. Vedlejší náklady na provoz TČ – co dva roky prohlídka TČ technikem Hotjet – 2.875,- Kč.
    Pokud se týká Vašeho dotazu k SOL systému ohřevu TUV, na našich stránkách najdete mimo jiné sety včetně cen. Je nutno jen doplnit délku vedení propojovacího potrubí, kolekton – teplonosná kapalina, popř. napojení na stávající Váš systém. Pro velikost 4členné rodiny doporučuji set 300W40, který bude dostatečně schopen akumulovat TUV. Odkaz: vymazáno – nežádoucí reklama. Pokud budete potřebovat další info, napište emailem. Pošlu Vám nabídku. S pozdravem Hintz

    • No vidíte, to je přesně ten problém.
      Jak to, že jsem loňskou zimu topil výhradně elektřinou a část topné sezóny (září – 1.ledna) vpodstatě bez regulace a celková faktura na elektřinu, tj. topení + TUV + ostatní spotřeba byla jen cca 40.000,- Kč????
      Samozřejmě že je to dáno tím, že nadhodnocujete spotřebu energie na topení, aby při konstantní úspoře 50% vyšla návratnost co nejlépe. Takže my máme ostatní spotřebu 950 kWh VT, 4500 kWh NT, Ohřev TUV cca 1825 kWh a spotřebu elektrického topení 9700 kWh. Takže vaše tepelné čerpadlo by mi ušetřilo cca 50%, tj 5000 kWh což je po 2,4 Kč nějakých 12.000,- Kč za rok. Bez ohledu na zdražování je návratnost investice 193.194,-/12.000,- 16 let. To je nenávratná investice. Určitě budete argumentovat zdražováním minimálně o 7% za rok, ale letos se zdražovalo v přímotopné sazbě cca o 3%. A slabší TČ není řešení, neboť špičkově mi jede 6+3kW těleso. Po většinu roku stačí 6kW, ale při větších mrazech mi dlouho nabíhala teplota z útlumu na komfortní teplotu, tak jsem povolil i druhé těleso. Možná budete argumentovat, že mi TČ ušetří víc než 50%, ale toto jsem počítal asi před 15 lety, kdy jsem dělal poradce EKIS v poradenském středisku Centrum energetických úspor v Brně a za pomocí denostupňů a účinnosti/topného faktoru TČ s kompresory scroll mi vyšla úspora cca 50%. TČ samozřejmě nemá výkon na pokrytí celé topné sezóny, ale počítá se pro velké mrazy (pod -5°C) s využitím bivalentního zdroje – elektrokotle. S výkonnějším TČ by se dosáhlo vyšší úspory (TČ by jelo do nižších teplot s topným faktorem lehce nad1,5) ale bylo by podstatně dražší a celková návratnost by se ještě prodloužila.
      Tady jsem se chtěl ještě zeptat, jak to, že má vaše TČ 8ASK příkon 2,0/2,4 kW když bere 4,5/6,5A? Pokud vím, tak kompresory jsou třífázové motory a při těchto proudech mi vychází příkon na 3.105/4.485 kW a pokud to je příkon bez ventilátorů, tak to je klamání zákazníkú, neboť topný faktor by bylo férové uvádět jako poměr celkového příkonu a výkonu na straně topení. Pak vám vychází úspora i nad 50%, ale elektriku pro ventilátory vám nikdo nedá zadarmo!
      Škoda že jste mi nespočítal i návratnost solární soustavy na ohřev TUV. Tam je to to samé. Za rok spotřebujeme 1825 kWh el. na ohřev TUV, tj, cca 4.500,- Kč. I kdyby mi slunce ušetřilo 70% energie, což je přehnaný optimismus, tak je to pořád jen 3.150,- Kč. Při investici kolem 70.000,- Kč (vaše sestava + trubky + solární kapalina + montáž) vychází návratnost na 22 let. Můžete si tam dát i růst cen a nedostanete se pod 7 let, které bych považoval za hranici, kdy se to opravdu vyplatí.

  30. Patrně je naše diskuse marná. Výpočty počítají se standardním užitím zdroje, pokud v tom vidíte problém, reklamujte jej na tzb.info. Mám osobní zkušenosti, že jejich data odpovídají praxi, alespoň pokud se týká spotřeby plynu v porovnání se spotřebou TČ. Spotřeba je odvislá také od požadavků na teplotu v objektu, výpočty počítají s teoretickými hodnotami. Pokud ovšem ty tisíce lidí tzv. “naletěly” při koupi tepelného čerpadla, pak je něco divně, nezdá se Vám? Ale já Vás nechci poučovat o výpočtech a poskytovat tím vzdělání v elektro. Můj kolega projektant by řekl, že bude rozumnější si pronajmout bunkr, případně si vydlabat ve skále jeskyni, zvyknout si na stabilní, leč nízkou teplotu a stát se tak nezávislým. Tam by Vám nepřišlo divným, že cena elektřiny, a nejen elektřiny, je již dávno někde jinde, než počítáte. Jestliže dnes máte průměrnou spotřebu TUV 95litrů denně, norma, ale i fakta ze života uvádí něco jiného (min. 50l/os/den), pak notně ohříváte TUV i něčím jiným, nebo je hygiena na jiní úrovni. Ale každý člověk je originál.

    • Čekal jsem, že se budete ohánět portálem TZB, ale z čeho je asi takový portál živ? Z reklamy. A na co tam má nejčastěji reklamu? Reklamní články výrobců TČ, slunečních kolektorů, plynových kotlů (hlavně kondenzačních), atd. Tak proč by jim nešel tak trochu na ruku, že?
      Mnou uváděná čísla jsou reálná! Momentálně řídím celý systém ekvitermní regulací Siemens Albatros2 a v referenční místnosti je nastaven na 23,5°C. V Obyváku teplota neklesne pod 24, pokud svítí slunce tak je nad 26 a radiátory jsou zavřené termostatickýma hlavicema. Topím i ve sklepě. Jedna místnost jako moje dílna/sklad a druhá místnost jako tělocvična. TUV ohřívám v boileru 125l 1x za den 4 hodiny a teplá voda stačí bez problémů. Jen když jsem ještě kdysi topil dřevem a občas zapomněl zapnout topné těleso tak mně manželka vynadala, že není teplá voda. Od té doby, co je namontovaná regulace od Siemensu nikdy nebyl nedostatek TUV. Myslím, že hygienu dodržujeme na běžné úrovni. Já se většinou sprchuju v práci, ale moje čvachtací děti jsou denně ve vaně a manželka si oblíbila sprchu (taky denně). Mám i vodoměr na výstupu z boileru, tak se vám schválně mrknu, kolik je to kubíků za nějaké časové období.
      Kdyby vaše TČ mělo nějakou reálnou návratnost, tak nebudete narážet na naši hygienu, natož když vaše nabídka byla na TČ bez ohřevu TUV, Ale vysvětlíte mi třeba, jak je to s tou účinností, využitelností, topným faktorem, příkonem kompresoru a příkonem celkového TČ včetně ventilátorů, odtávání a podobně.
      Neznám mnoho majitelů TČ, kteří nezateplovali a předtím nějakou dobu topili elektřinou, aby mohli srovnávat. Většina TČ se prodává do novostaveb a pokud mají tepelnou ztrátu kolem šesti až devíti kilovat, ve kterých je ještě stará přirážka na zátop a podobné nesmysly, tak se smějí jak málo platí za elektřinu na topení, ale nevědí, že s přímotopným kotlem za zlomek pořizovací ceny by platili jen o pár tisícovek víc. Takže žádnou návratnost investice neřeší.
      Byl bych opravdu rád, kdyby jste se vyjádřil k těm příkonům. Jaký příkon má kompresor (štítkový údaj), jaký příkon má celé TČ a my si už z toho zbytek dopočteme. Ještě nakonec bych podotkl, že vaše TČ má uvedeny parametry nejhůře pro venkovní teplotu +2°C a teplotu do topného systému 45°C. To je dost podstatný detail. Málokdo má podlahovku, nebo topný systém uzpůsobený na topný spád 45/35°C. To je snad horší než pro kondenzační kotel.

  31. You made some really good points there. I checked on the internet for additional information about the issue and found most people will go along with your views on this site. edkcbkfgkgkk

  32. I’m curious to uncover out what blog system youre employing? Im experiencing some small security troubles with my latest weblog and Id like to locate something more safeguarded. Do you’ve any recommendations? ebdeeceacdee

  33. I do believe all of the ideas you’ve offered for your post. They are really convincing and will definitely work. Still, the posts are very quick for newbies. May just you please extend them a little from next time? Thank you for the post. efdecdeddckggbeb

  34. Thank you for every other informative blog. The place else may just I get that type of info written in such a perfect means? I’ve a project that I’m just now working on, and I have been at the glance out for such information. bbdeeabkfcfa

  35. I’m truly enjoying the design and layout of your own website.
    It’s a very easy on the eyes rendering it considerably more pleasant for me in the future here
    and visit more often. Did you hire out a designer to generate your theme?
    Fantastic work!

    My webpage KarlynHLalla

  36. I am aware this if off topic but I’m looking into starting
    my own, personal blog and was curious what all is required to get setup?
    I’m assuming possessing a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very web savvy so I’m not 100% certain. Any tips or advice could be greatly appreciated.

    Kudos

    my weblog … LamontWGresl

  37. I’ve been exploring for somewhat for just about any top
    quality articles or blog posts on this sort of
    space . Exploring in Yahoo I at last found this website.
    Reading this information So i am glad to exhibit that I’ve
    an incredibly just right uncanny feeling I found out just
    a few things i needed. I most indisputably can make sure to
    don?t fail to remember this website and present
    it a style on a continuing basis.

    Check out my website AldenZZapp

  38. I simply want to say I’m newbie to weblog and certainly liked your website. Most likely I’m likely to bookmark your website . You actually come with really good writings. Thanks a bunch for revealing your website.

  39. Hello There. I discovered your blog using msn. This is an incredibly neatly written article.
    I’ll make certain to bookmark it and return to read extra of
    your helpful info. Thanks for the post. I’ll certainly return.

    My web site – MauriceXFolk

  40. Low cost Gucci Handbags Is generally blogengine much much better than wp for reasons unknown? Should be which is turning out to be popluar today. baegkeadecgk

  41. Hi there! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a marvellous job! fdecefeekkkgadfe

  42. This website is mostly a walkby for all the info you wished about this and didnt know who to ask. Glimpse right here, and also youll undoubtedly uncover it. geddeafdbdfefefd

  43. I just like the helpful information you provide on your articles. I will bookmark your blog and test once more here frequently. I’m moderately certain I will learn many new stuff right here! Best of luck for the next! addckedgagge

  44. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was curious what all is required to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web savvy so I’m not 100 positive. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Thanks gdfdkdceegac

  45. I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, its rare to see a great blog like this one these days.. dkdfebgeagcd

  46. You might be so awesome! I really do not think I actually
    have read an individual thing such as this before. So great to discover
    somebody else with many original ideas on this material.
    Really.. many thanks for starting this up. This site can be something that’s needed online, someone with some originality!

    Feel free to visit my site; YokoTAyola

  47. To start with I would like to say fantastic blog!
    I had a fast question through which I’d prefer to ask should you not mind.
    I found myself curious to learn how you will center yourself and clear your thinking
    prior to writing. I have had a difficult
    time clearing my thoughts to get my ideas out. I
    actually do get pleasure from writing nonetheless it just
    appears like the first ten or fifteen minutes are usually lost simply just figuring out where to
    start. Any ideas or hints? Thanks!

    Feel free to surf to my web blog: AnaHSephus

  48. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you
    wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since
    exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

    Here is my page: ReyNKroencke

  49. Very nice post. I simply stumbled upon your weblog and wished to state that I have got really
    enjoyed surfing around your site posts. Regardless
    I will be subscribing to the feed and that i i do hope you write again soon!

    my page :: DorthyVSzoka

  50. The other day, while I was at work, my sister stole
    my iphone and tested to see if it can survive a
    forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she
    has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with
    someone!

    Here is my blog :: IanCGiller

  51. great build, very informative. I wonder why other specialists of this
    sector don’t notice this. You should proceed your writing.
    I’m sure, you’ve a tremendous readers’ base already!

    Also visit my weblog – GailIKilleen

  52. Ahaa, its nice discussion regarding this part of writing around
    this place around this weblog, I have got read
    everything that, so at this point me also commenting at this particular place.

    Here is my weblog :: ClarkJJahr

  53. Hello would you mind letting me know which webhost you’re working together
    with? I’ve loaded your website in 3 different browsers and I have to admit this web site loads a great deal faster
    then most. Is it possible to recommend an effective hosting provider at the fair price?
    Thanks, I appreciate it!

    Here is my page – MaudITonetti

  54. Greetings! This can be my first holiday to your website!

    We are a team of volunteers and starting a whole new project in the community from the same niche.
    Your blog site provided us beneficial information to work on. You may have done a extraordinary job!

    Also visit my web-site; JoseOSolares

  55. Hello, I do believe your blog site could possibly
    be having web browser compatibility issues.
    After I have a look at your blog in Safari, it looks fine however, if opening
    in IE, it’s got some overlapping issues. I merely wanted to provide
    you with a quick heads up! On top of that, wonderful site!

    Check out my homepage – YukXBressman

  56. Simply want to say your article is as amazing. The clarity in your post is just excellent and i can assume you are an expert on this
    subject. Well with your permission allow me to grab your feed to keep up to date with
    forthcoming post. Thanks a million and please continue
    the gratifying work.

    Feel free to surf to my web site :: BoycePJepson

  57. Amazing blog! Do you have any hints for aspiring writers?
    I’m hoping to get started on my website soon but I’m
    a little bit lost on everything. Would you propose beginning from a no cost platform like WordPress
    or go for a paid option? There are numerous choices around that
    I’m totally confused .. Any recommendations? Thanks a good deal!

    Here is my web page :: StefanLSodek

Napsat komentář: LorenGDubill Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *