Kultivátor MFD19 od Mountfieldu

Dnes Vám představím mého pomocníka nejen pro zahradu. Jedná se o kultivátor MFD19 pocházející z Mountfieldu.

8190019

 

Já jsem ho koupil z druhé ruky, a nevím ani rok výroby. Dva roky ho měl v provozu můj otec a od podzimu 2003 slouží mně. Je to stroj s motorem Bright & Strator o výkonu 5Hp. Je to kvalitní a silný čtyřtaktní motor s možností připojení rozličného příslušenství.

Na motoru jsou vyvedeny dva hřídele, každý s jiným smyslem otáčení. Na hlavním hřídeli je troj-řemenička.

8190017

První drážka trojřemeničky je přes malý klíňák napojená na redukční řemenici, druhá drážka je určena pro rychlý pojezd vpřed a třetí drážka je na pohon příslušenství, v mém případě bubnové sekačky. V původní verzi byla třetí drážka stejného průměru jako pro jízdu vpřed, ale zjistilo se, že otáčky příslušenství jsou nízké v porovnání s rychlostí pojezdu a začala se dodávat jiná řemenička se zvětšeným průměrem třetí drážky. Tu mám také osazenou na svém stroji.

Druhý hřídel na motoru s opačným smyslem otáčení má nasazenou jednoduchou řemenici a slouží pro zpátečku. Z obou hřídelí, popřípadě z redukční, je síla přenášena pomocí řemenic na větší kolo, které pohání řetězovou převodovku. Ta snižuje otáčky a zvyšuje kroutící moment.

Kolem řemenic jsou z drátu vytvořené dorazy, o které se opírají volné řemeny větší délky a řemenička se točí naprázdno. Až teprve táhlem přes šponovací kladku našponovávám klíňák, který se přimyká k řemeničce a začíná zabírat a přenášet sílu dál. Můžu se tak plynule rozjíždět, a přitom mít různé otáčky motoru. Když chci jet pomalu můžu jet na volnoběh, nebo plynule měnit otáčky a rychlost až do maxima. Je to obrovská výhoda proti odstředivé spojce u systému Vari, kde musí být vysoké otáčky a rychlost můžu měnit pouze přeřazením rychlostního stupně na převodovce.

Na vývodové hřídele řetězové převodovky pak můžou být nasazena kola s poloosami a závažím nebo rotavátorové nože.

Po nějaké době mi známý dovezl ze šroťáku vlečku se závěsem co přesně pasoval na tento traktůrek. Akorát jsem koupil nové duše a pláště a už sem mohl vozit:

3150017

Kromě vožení používám traktůrek hlavně jako sekačku s pojezdem. Poradí si i s dost vysokou a hustou jetelinou, vysokou trávu seká levou zadní. Šípová kola se závažím se navíc vyškrábou téměř kamkoli.

7270040

 

7270041

 

Letos na jaře mi začal prolínat olej na boku motoru. Zjistil jsem že je poškozené těsnění mezi blokem motoru a bočním deklem. Byla tam škvírka na sílu těsnění (cca 0,5 mm) v délce asi dvou centimetrů a spotřeba oleje se rapidně zvýšila. Při informování u Mountfieldu mě servisák sdělil, že těsnění skladem nemají a že výměnu zvládnu sám, protože nejde o složitou věc. Navíc nedokázal identifikovat co mám přesně za motor (neměl jsem údaje ze štítku motoru).

Na internetu jsem podle typového čísla motoru sehnal rozkres motoru a katalogové číslo těsnění pro můj stroj a odhodlával se k opravě. Těsnění jsem nakonec sehnal u firmy Nečas zahradní technika ( http://www.necas-zt.cz/ ), která dělá i servis na motory Bright & Strator. Těsnění měli skladem a stálo mě 260,-Kč.

6260100

Koncem června jsem provedl rozborku a sborku. Akorát jsem si od tchána půjčil stahovák na řemenice a od švagra sadu gola nástavců v palcových rozměrech. Motor je totiž americký a na hlavy šroubů byl 10 klíč volný a 9 nešla nasadit. Po sundání řemenic a plechového držáku dorazů jsem se dostal na všechny šrouby bočního deklu motoru.

6260108

Vypustil jsem olej a demontoval boční dekl. Konečně jsem zjistil, jak celý motor funguje, a že je úplně jednoduchý. Hlavní hřídel je zároveň klikovka a pod deklem má jedno malé ozubené kolečko. Druhá vývodová hřídel je vlastně vačková a má pod deklem velké ozubené kolo poháněné malým od klikovky. Převod je 2:1.

6260101

6260104

V bočním deklu je ještě jedno plastové kolečko, které je poháněno od vačkového hřídele. Vevnitř kolečka jsou dva plíšky, které se při otáčení vysouvají odstředivou silou v ose uložení kolečka a působí přes otočnou páčku jako odstředivý regulátor otáček na karburátor. Přidáváním plynu pouze zvětšuji sílu pružiny, která působí proti těmto plíškům.

6260106

Po složení motoru a nalití nového oleje (originál B&S) jsem motor bez problémů nastartoval a vyzkoušel. Tím ovšem mé opravářství nekončilo. Při sundávání sekačky jsem ještě zjistil, že hlavní hnací hřídelí sekačky jde otáčet jen za použití velké síly a odstředivá spojka má nepohyblivé záběrové půlměsíce s obložením. Následovalo rozebrání celého systému pohonu sekačky.

Dvě ložiska byla totálně mrtvá a další dvě měla velkou vůli. Rozebral jsem i odstředivou spojku a rozchodil záběrové půlměsíce. Koupil jsem nová ložiska a celou sestavu opět skompletoval. Poté proběhla úspěšná zkouška provozu celého stroje kultivátor + sekačka.

Na závěr chci ještě podotknout, že v motoru měním olej každý rok na jaře. Svíčku jsem seřizoval zatím jen jednou a je tam originální z výroby. Zato vzduchový předfiltr z molitanu a papírový filtr čistím vyklepáním a vyfoukáním téměř po každém použití stroje. Pokud jsem sekal za sucha a prášilo se tak i několikrát během sekání. Zjistil jsem, že toto má největší vliv na držení volnoběhu a výkon motoru. Papírový filtr jsem po opravě motoru dal také nový. Dle potřeby doseřízuji ještě volnoběh.

Protože se člověk hned tak nepodívá dovnitř motoru rozhodl jsem se podělit o své fotografie i s Vámi a doufám, že se Vám článek líbil a některým přinesl i nové poznatky.

Upozornění: I když to vypadá jednoduše, nejsou zde popsané veškeré podrobnosti a finesy. Opravu tohoto druhu může provádět pouze ten, kdo již má nějaké zkušenosti s opravou spalovacích motorů. Jinak hrozí poškození stroje neodborným zásahem!

Příspěvek byl publikován v rubrice 08. Zahrada a jeho autorem je technik. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

36 komentářů u „Kultivátor MFD19 od Mountfieldu

  1. Děkuji za super článek o MS já jsem dostal MS19 v ůnoru 2011 a teprve jse s ní seznamuju.akorát mi blbne startování nemáte s tím zkušenosti ?

  2. velikost řemeniceDobrý den,nejprve pochvala za super stránky.
    a tet prosba 🙂
    Pořídil jsem také starou MFD19tku a k ní jsem pořídil odjinud samodomo bubnovku.
    Na MF mám zřejmě ještě starou řemenici která dává malý točky a na bubnovce kdo ví.Prosil bych vás tedy zda by jste mi nenapsal průměr řemenice na pohon a průměr řemenice na bubnovce,popř. průměr talíře na bubnovce.Mnohokrát díky Kuba

  3. Špatné startovaníDobrý den,nejprve pochvala za velice užitečné informace.Bohužel mě zlobí startování a proto sháním veškeré informace a rady.Za každou budu rád a velice děkuji

    • Zdravím, našel jsem si zde že jste měl problém se startováním.
      Vyřešil jste to nějak? Já mám MS19 a to startování řeším taky.
      Díky za radu.

  4. Dobrý den mohl by mi prosím někdo poradit nebo poslat příručku k MFD 019 jak mají být řemeny ? Vím že jen jeden do rychlosti a druhý do síly, ale nevím jak to má být. Děkuji mnohokrát.

      • Přímo na řemenici která je na klikové hřídeli motoru je slabší ale rychlejší pohon (kultivování, pojezd), přes přídavnou řemenici se otáčky snižují a je větší síla (práce v poli). Na druhé fotce na začátku mám nasazený řemen na pomalejší otáčky na malém kolečku přídavné řemenice, za ní je drátový doraz, který zajišťuje, aby při povoleném řemenu tento visel volně kolem řemenice a ta se otáčela aniž by zabírala. Převod z klikového hřídele na přídavnou řemenici je pevně vyšponovaným malým klíňákem, který nesmí prokluzovat. Na klikové hřídeli je troj řemenice na které jsou dále drážky na rychlejší pohon a nejdále od motoru je řemenice pro sekačku. Ta je ve vylepšené verzi většího průměru než předcházející dvě. Velikost řemenů je velmi individuální a nezbyde než hledat systémem pokus – omyl.

      • Dobrý den.. Moc prosím o radu… potřeboval bych poradit.. Jaké jsou rozmery řemenu ( tlouštka a délka) tenhle stroj jsem nedávno dostal ale bohužel bez řemenů a tak nechci nic koupit blbě.. děkuji za odpoved.

        • Je to napsáno kousek výš: Velikost řemenů je velmi individuální a nezbyde než hledat systémem pokus – omyl.

        • Řemeny na MS19 používám jen originály, nestojí moc, ale hlavně několik roků vydrží. Nejdůležitější je mít správně seřízené dorazy řemenů a napínací kladky, aby se řemeny nedřely a nepřehřívaly. Originální řemeny nejsou pogumované a dobře prokluzují. Pří celoročním požívání orba, kultivace, sadba brambor, sečení, dovoz 20 m3 dřeva z lesa, úklid sněhu vydrží hlavní řemen 3 – 4 roky, na zpátečku 8 – 10 let. Pokusy s řemenama je jen drahý a nespolehlivý špás.

          • Přesně jak píše Pavel, taky jsem se vrátil k originál z Mountfieldu, jen musím říct jakou chci délku. Těch typů za ty roky bylo hodně s malýma odchylkama a taky mi chvilku trvalo než jsem natrefil na ty správné. Mám i bubnovou sekačku a tam platí to samé.

  5. Ahoj Prosím o radu jak Velká jsou gufera jedno hlavni druhe na zpátečku mam ms 19 a při zátěži mi stříká olej bohužel nevím jestli ze zpátečky nebo z předního náhonu ,tak rovnou vymenim obě jen se mi nechce strapnovat v maunfieldu .Byl jsem tam pro řemen na zpátečku a koukali na me jak na debila

    • prečo do maunfieldu rozober vyber gufera odnest do obchodu kde predavaju luziska gufera .. podla priemeru popripade kodu ti da druhe a 5 krat lacnejsie ako v maunfielde

      • Ahoj Děkuji už jsem to udělal jen to menší co je na zpatecce neumí velke stalo 26 Kč a v maunfieldu chtějí za obě 420 Kč no prostě supaci. Ještě musím se znát na tu zpátečku ,kdyby někdo věděl budu jen rád. Díky Zdeněk

  6. dobrý den,
    mám stejný typ motoru B&S, ale na Staforu, ( kopie Mountfieldu) , motor až na drobnosti (st. šˇnůra, filtr) 26 roků spolehlivě fungoval. Teď se začal ozývat rachot. V servisu označili za příčinu uložení hřídele v bloku motoru s tím, že je to neopravitelné. Údajně ale se to dá na horizontce vyfrézovat a osadit ložisky. Nemáte nějakou zkušenost s tímto problémem? Nerad bych o tento stroj přišel, za ty roky sem si už zvykl.
    Děkuji za jakoukoliv informaci.
    Ant. Pálka

    • Ahoj Tondo,
      popisovaná závada se vyskytuje u všech těchto starších motorů, především na straně zapalování, kde je uložení zatěžováno těžkým setrvačníkem. Oprava je možná, ale nový motor B&S řady 800 stojí co kvalitní oprava, ten má jen jinde vyvedenou hřídel pro zpětný chod. Poškozen je nejen blok, ale i klikovka. Tu lze přebrouzit, případně navařit a potom přebrousit. Oprava bloku je horší, zde je nutné vyfrézovat vetší otvor. Místo ložisek jsem použil kluzná pouzdra od SKF, protože v původním provedení je drážka na mazání uložení, která ale vyfrézováním přestane plnit funkci. Toto vše lze provést bez demontáže halvy a pístu s ojnicí, ze zkušenosti radím nejprve mrknout pod hlavu do válce, ten totiž při tomto stavu bloku je jistě již neopravitelně poškozen (vydřené drážky, nemá litinovou vložku). Prostý pohled na svíčku a spotřeba oleje je za všechny komentáře. Vyváření a nanášení nikasilu je holý nesmysl k ceně nového či staršího motoru.
      Pěsti drží Jarda

  7. Zdravím krásná stránka ale byl by nějaký návod nebo něco takového ohledně nastavení řemenů ? Děkuji mnohokrát.

  8. Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat, proč musím používat do poloviny sytič při běhu motoru, bez sytiče motor nemá výkon a dochází k tomu že motor zhasne. Vzduchový filtr je nový a svíčka také. Ještě předloni to běhalo bez něj. Předem děkuji za odpověď

    • Zřejmě je potřebovat seřízení karburátoru, nebo vyčistit. Pokud nevíte co a jak obraťte se na servis.

      • Jen upřesním, tenhle typ motoru neměl nikdy ve válci nikasil, a nechá se koupit píst s kroužky na první a druhý výbrus. Do bloku moturu BS dodává pouzdra na zafrézování. Při použití ložisek by se do bloku muselo vyvařit uložení pro ložiska.

        • Ahoj, mám KO uložení, chystám se to převložkovat. Nemáš kontakt nebo odkaz na ty pouzdra, případně výbrusový píst – válec jsem ještě neviděl, ale spotřebu oleje nemám? Díky

        • Ahoj, nemáš nějaké info – odkaz nebo kontakt na ty pouzdra? Mám uložení v hájí a musím to převložkovat. Díky

  9. Hello,I read your blog named “Kultivátor MFD19 od Mountfieldu | Servis plynových kotlů Jak jsem stavěl dům” daily.Your humoristic style is awesome, keep doing what you’re doing! And you can look our website about proxy server list.

  10. Dobry den. Dnes, pri orbe, mi zacalo piskat cosi od motoru, pri zpatecce? Poradite? Zitra jdu orat druhou pulku zahrady a nerad bych neco podelal. Diky moc(MS19)

  11. Dobrý den,
    dostal jsem motokultivátor MS 19 a potřeboval bych poradit s nastavením řemenů na pojezd vpřed a vzad…Fotky,návod by mi moc pomohly.Děkuji moc.
    Mirek

  12. Zdravím, rád bych se zeptal – mám MS19 zahradní kultivátor a k němu bubnovku domácí výroby, pohon je z hlavní hřídele z trojřemeničky pomocí překříženého klínového řemenu. Potud to funguje dobře, jedinou nevýhodou je že kultivátor je jednorychlostní a jede moc rychle, pokud by jste mi někdo mohl poradit jak ho zpomalit, byl bych moc rád. (pohon pojezdové řemenice je odvozen od přídavné řemeničky)

    • pokud máte opravdu mountfielda, tak je dvourychlostní, ta pomocná řemenice spomaluje pohon a to je 1. rychlost. Pokud se dá jiný řemen přímo na hřídel z motoru tak to je 2. rychlost. Rychlost se dá ještě regulovat prokluzováním pohonného klínového řemene. Spíš měli problém s nízkými otáčkami na sekačce a tam by měla být řemenice s větším průměrem na hřídeli motoru. Sekal jsem i půlmetrovou hustou jetelinu a stíhalo mi to v pohodě.

  13. Zdravím. Jak je řešené mazání řetězového převodu? Je tam stálá náplň? Nemá se nějak měnit? Nemám návod, a v návodu k MS19 je vypouštěcí a plnící šroub a má se každý rok měnit PP44 asi deci…

Napsat komentář: Zdeněk Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *