Cirkulárka

Již od počátku jsem počítal s topením dřevem a k tomu je potřeba mít k dispozici cirkulárku. Doposud jsem si ji půjčoval od tchána, ale ta jeho byla velmi nízká a vždy mě po řezání na kolíbce bolely záda. Navíc neustálé převážení od tchána a zpátky zabíralo zbytečně čas a tchán byl zbytečně nervózní, že jeho cirkulárka nespí doma pod šopou, ale někde pod plachtou.

Postupně jsem sbíral podklady, jak by měla taková správná cirkulárka vypadat a jaké by měla mít parametry. Sem tam jsem se díval i v inzerátech, že bych pořídil již hotovou funkční, ale buď to bylo moc daleko, nebo za ni chtěli moc peněz. Dokonce jsem nalezl i kontakt na člověka, který je schopen cirkulárku vyrobit z dodaných komponent http://www.cirkularka.kvalitne.cz/ . Má tam i pár fotek vyrobených cirkulárek. Taky jsem zkoumal tovární výrobky jako HVP 60 a pod. Tady je můj vzor:

pila_7

pila_6

pila_5

pila_4

pila_3

pila_1

Jako první jsem sehnal hřídel. Koupil jsem ji na aukru a stála mě kolem 600,-Kč. Později jsem zjistil, že není největší, ale měla by stačit. Jako druhý jsem sehnal pilový list o průměru 58 cm. Je taky z aukra a dal jsem za něj tuším 800,- Kč. Jako poslední nejdůležitější položku jsem sehnal motor.

DSC01101

DSC01100

DSC01102

Na jedněch stránkách jsem se dozvěděl důležitou informaci a to doporučené otáčky pilového listu o průměru 60 cm. Čím je list menšího průměru musí být větší otáčky, aby byla stejná obvodová rychlost. Pro list 60 cm je to tedy kolem 1600 ot/min. Standartní elektromotory se vyskytují s otáčkami 1480 nebo 2880 ot/min. Otáčky jsou dány frekvencí sítě a počtem pólů ve statoru. Pokud bych tedy použil motor s otáčkama 2880 musel bych pomocí řemenic otáčky snížit. To znamená na motoru malá řemenice a na hřídeli listu velká řemenice. Pokud ale počítám s použitím stolu na řezání a chci mít co největší prořez, potřebuji na hřídeli listu co nejmenší řemenici. Proto je výhodnější použít motor s otáčkami 1480 a pomocí řemenic otáčky mírně zvýšit. Podle jednoho výpočtu mi vyšlo, že při průměru 80mm řemenice na hřídeli listu musím mít na motoru řemenici o průměru cca 110mm.

Motor jsem tedy nakonec sehnal 4kW 1480 ot/min. No a ještě jeden důležitý údaj. List kotouče o průměru 60 cm má velkou setrvačnost a je lepší spouštět motor pomocí přepínače Y/Δ. Sníží se nám rozběhový proud a nevypadává slabší jistič. Abych ho mohl ale použít, musí mít motor cívky na 400V. Motor který má na štítku napsáno 380/220 Y/Δ totiž má cívky jen na 220V a v naší síti 3×400/230V se smí zapojit jen do Y. V některých částech prahy (možná už nikde) kde je stará síť 3×220/127 V může být zapojen do Δ. Takovýto motor má taky větší odběrný proud při stejném výkonu, protože má menší napětí na cívkách. Takže motor musí mít na štítku buď jen 400V Δ, nebo nově 600/400V Y/Δ. Takovýto motor má cívky na 400V a můžeme ho spouštět pomocí přepínače Y/Δ. Sice jsem sehnal elektricky správný motor, ale je přírubový, což trochu zkomplikovalo konstrukci. Standartně se používá patkový. Jo a motor mě stál 3.000,- Kč plus sem si pro něj musel zajet. Ale nebylo to daleko, nějakých 90 km. Pán co mi ho prodával měl taky doma dělanou cirkulárku, tak jsem si ji poměřil abych měl z čeho vycházet.

DSC01238

DSC01239

DSC01240

DSC01241

Málem jsem zapomněl na důležitou součástku a tou je přepínač Y/Δ. Opět na aukru jsem sehnal starší v litinové skříni se třemi pojistkami s ovládací pákou po straně. Abych předešel spálení motoru, rozhodl jsem se nahradit porcelánové pojistky motorovým spouštěčem. Ten jsem nastavil na štítkovou hodnotu proudu motoru a v případě přetížení či závadě na vedení by měl motor odstavit. Měl by také zareagovat při nerovnoměrném zatížení fází, nebo při výpadku jedné fáze.

DSC01373

Po důkladném promyšlení a nakreslení jsem se pustil do výroby konstrukce. Na výrobu jsem použil sehnané vingle L60 a jako hlavní nástroj posloužil již dříve zmiňovaný invertor KIT-IN. Na řezání jsem používal 230mm flexu Asist a na broušení 115mm brusku, kterou jsem zdarma dostal ke svařovacímu invertoru.

Základem konstrukce jsou dva rovnostranné trojúhelníky. Protože mám 180 cm a chtěl jsem vyšší cirkulárku abych se nemusel ohýbat, mají tyto trojúhelníky venkem po 90 cm. Nařezal jsem tedy úhelníky a zaříznul je pod úhlem 60°. Pak jsem ještě zbrousil hranu abych dosáhl lepšího průvaru. Protože jsou vingle pozinkované, tak jsem je v místě svárů pečlivě obrousil. Někde jsem četl, že zinek způsobí pórovitost sváru a tím menší pevnost a navíc při jeho hoření vzniká jedovatý plyn.

DSC01258

DSC01259

DSC01254

Po zavaření zevnitř dvěmi vrstvami jsem trojúhelníky otočil, lehce přebrousil svar z druhé strany a ještě jednou převařil. Nakonec jsem zavařil „špice".

DSC01252

DSC01249

DSC01262

DSC01264

DSC01250

Sváry se mi tak líbily, že jsem je ani nepřebrušoval a nechám je tak. Dalším krokem bylo vyměření příčky do které bude přichycen motor. Nechám ho upevněný za přírubu a šponování řemenů budu řešit posouváním do stranu na další otvory.

DSC01359

DSC01363

DSC01365

DSC01368

DSC01370

DSC01371

Pak jsem vyvrtal otvory pro hřídel a zkusmo sestavil tvar. Doměřil jsem příčky, nařezal je z pásoviny a přivařil. Cirkulárka začala mít tvar.

DSC01374

DSC01380

DSC01384

Po vyvrtání děr nastala malá komplikace s montáží motoru. Před svařením jsem na jeden trojúhelník položil motor a druhý přiložil ze zadu motoru jestli tam vejde. Pasoval tam tip top. Po svaření trojúhelníků k sobě se mi ale za žádných okolností nepodařilo motor vsunout mezi protilehlé vingle. Nakonec jsem odřízl kousek krytu vrtule a motor namontoval. Ještě bych zmínil řemenici. Původně jsem sháněl jakoukoli řemenici s dírou 28mm a dvěmi drážkami, ale nakonec jsem koupil tuto dvoudílnou – taper lock. Oba díly dohromady mě přišly na cca 450 Kč. Obrovskou výhodou je jejich snadná montáž, demontáž či výměna vnějšího dílu za větší průměr pro použití menšího kotouče. Oba díly sedí v sobě na kónus a dotahováním dvou červíků se vnitřní díl sevře kolem hřídele. Pokud chceme řemenici sejmout, tak vyšroubujeme oba červíky a jeden z nich našroubujeme do díry proti naříznutí. Dotahováním tohoto červíku se slisuje řemenice z vnitřního dílu a ten se uvolní od hřídele a lze ho lehce sejmout.

DSC01358

DSC01391

DSC01388

DSC01387

DSC01389

DSC01392

Posledním oříškem bylo vyrobení kolíbky. Vyměřil jsem si na rámu potřebné rozměry a pomocí dřevěných lišt vyměřil délky a úhly. Koupil jsem jekl 10/20, ale silnostěnný a půlcoulovou trubku. K tomu jsem přidal kousek vinglu a pásoviny a šlo se na věc.

DSC01467

DSC01468

DSC01472

DSC01476

DSC01477

Nakonec jsem ve správné poloze přivařil spodní trubku k rámu a po rozřezání a protažení tyče vznikl pant. Na jeden konec jsem ještě přivařil pouzdra a pomocí opět vsunuté tyče upevnil kolečka a na druhém konci přivařil nožičky z vinglů. Jejich tvar jsem sprostě okopíroval.

DSC01478

DSC01479

DSC01480

DSC01481

DSC01489

DSC01490

Při přivařování se mi v jedné trubce provařil bobek, který jsem musel pilníkem vypilovat, abych tam prostrčil nachystanou závitovou tyč.

DSC01492

DSC01493

Na kolíbku jsem namontoval řetízek a zbývalo vymyslet kam s přepínačem Y/Δ. Na kolíbce jsem ho nechtěl, z druhé strany vycházela klička nebezpečně blízko kotouče a nebyla by po ruce. Nakonec jsem našel místečko mezi kolíbkou a rámem. Přivařil jsem ještě jednu příčku a namontoval vypínač. Do něj jsem pak namontoval DIN lištu a motorový spouštěč a zapojil elektriku. Ve finále mi asistoval kocour.

DSC01496

DSC01498

DSC01501

DSC01503

DSC01504

DSC01505

DSC01506

DSC01513

DSC01519

DSC01521

DSC01522

DSC01524

DSC01525

Poloha páčky na vypínači není konečná, bude pootočena o 90°směrem dolů a zapínat se bude dopředu. Na řemeny plánuji kryt. Taky bych chtěl kryt na pilový kotouč ze spodu, aby nelítaly piliny všude kolem a hlavně do motoru, ale jen směrem dozadu z výústky. Na palivové dřevo by to mělo zatím stačit. V budoucnu ještě přibude sklápěcí stůl.

Doufám, že jsem na nic podstatného nezapomněl a že se Vám můj výtvor líbí. V konečném zúčtování to vypadá následovně:

Hřídel 600,- Kč

Pilový list 800,- Kč

Motor 3.000,- Kč

Vypínač Y/Δ 239,- Kč

Řemenice komplet 449,- Kč

Motorový spouštěč 350,- Kč

Kabel H07 4*1,5 40m 1.000,- Kč

Celkem
6.438,- Kč

Ze zásob jsem použil vingle, pásovinu, kolečka, závitové tyče, řemeny, vidlici 5-ti kolíkovou, DIN lištu, vývodky a drobný spojovací materiál.

Tchán si svoji cirkulárku již odvezl, takže jak bude trochu hezky a trochu času proběhne zkušební provoz . Foto doufám dodám.

Nakonec musím opět pochválit skvělou svářečku, která vaří tak, že na ni ani nemyslím a pokládám její funkčnost za samozřejmost. Pomalu se učím kdy použít jaký proud a podařilo se mi i zavařit dvě dírky. Dokonce jsem si vyzkoušel porovnání jeklu jeho povařením z druhé strany a následným smrštěním materiálu po ochlazení. Proto je ten krajní jekl takový škaredý na opačné straně od přivařeného ramínka.

Uf.

Příspěvek byl publikován v rubrice 09. Technika a jeho autorem je technik. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

36 komentářů u “Cirkulárka

  1. Lepší čtení než detektivkaDobrý den, po delší době jsem zavítal na Vaše stránky a velmi mile si početl. Chtěl bych být aspoň z třetiny tak šikovný jako Vy. Co se mi však na Vašich stránkách líbí ze všeho nejvíc, je ten jejich styl – že kromě technických údajů a fotek přístrojů nás laskavě seznamujete i s kocourem, dcerou Kačkou, housenkou na cestě do stepi, … Z těch Vašich stránek mám skoro pocit, jako bych s Vámi žil v jedné vsi a chodil s Vámi na pokec do jedné hospody. Mnoho zdaru a hlavně radosti s dalším děťátkem a mějte se hezky. Kamil S.

  2. cirkularkaNádhera,chtěl jsem se zeptat na ty kolečka,zdědil jsem po dědovi cirkulárku(tovární výroby 4kw)a má to jednu nevýhodu železný kolečka,chci je vyměnit a ty Vaše jsou přesné.

  3. VYPOCET PRIEMEROV REMENICpodla coho vypocitam priemery ak chcem z 1400 ot/min na motori urobit 900ot/min?kontaktujte ma na mail prosim

  4. cirkulárkaZdravím, předem chci poděkovat že jste si našel čas a dokumentujete stavbu domu a dění okolo. Také začínáme stavět a Vaše stránky mám již několikrát dodaly inspiraci a připravili nás na problémy které se dají očekávat při stavbě. Asi bydlíme v blízké lokalitě protože jste ve svých článcích zmínil osoby a místa z okolí. Chtěl bych se však zeptat jak je ta pila stabilní? Zdá se mi dost úzká.

  5. re:Pro DAveDOG: Jsem rád že se Vám moje stránky líbí, ale hlavně, že jsou užitečné a něco si z nich odnesete.
    Cirkulárka je dostatečně stabilní. Motor je dost těžký a těžiště je hodně nízko. Ani když jsem sirkulárku přivázal řetězem za traktor aby měla pevné nožičky v luftě a převážel jsem ji po trávníku s drnama nebyl žádný problém.
    Pro David: Někde jsem viděl vzoreček, ale už si nepamatuji kde, ani v oblíbených položkách nic nemám.
    To Milan: Kolečka se dají koupit v lepším železářství např. v Brně na Skořepce bývalá Ferona, nebo přímo ve Feroně na Vídeňské.

  6. dotaz – výpočtyDobrý den, mohl byste mi prosím poslat Vaše výpočty, které se týkají řemenic?

    Děkuji

    S pozdravem

    M.Staněk

    • Vážení, dnes jsem se hrabal v papírech, m.j. i v tahácích z učňáku (r. 1962) a co nevidím? Výpočty velikosti řemenic, otáček … Je to tak asi týden, jsem zabloudil na tyto stránky za účelem hledání inspirace stavby cirkulárky, a vzpomněl jsem si, že ač dávno, ale požadavek právě na tyto výpočty tady byl. Protože si myslím, že mně popis autora uspokojil, tak nevidím důvod to sem nepověsit, ať cirkulárkychtiví jedinci nemusí gůglit právě kvůli výpočtu převodů a otáček. Autorovi přeji hodně zdaru ve všem, do čeho se pustí, ostatním doufám mé taháky z učňovských let pomohou i přes to, že sem nejdou napsat správně vzorce. Věřím ale v lid kutilský, že interpretace d1 se rovná d2 krát n2 lomeno n1. Ještě co je co:
      d1 = průměr hnací řemenice (pro přesný výpočet je doporučeno používat střední průměr)
      d2 = průměr hnané řemenice
      n1 = otáčky hnacího ústrojí
      n2 = otáčky hnaného ústrojí
      d1=(d2.n2)/n1 d2=(d1.n1)/n2 n1=(d2.n2)/d1 n2=(d1.n1)/d2

  7. no, celkem dobry, akorat by to chtelo motor uchytit alespon 4 sruby. Ty dva to je strasne malo a hroyi vibrace motoru. Taky ten vyrez do krytu motoru neni idealni…

  8. Re:DanKdyž se podíváš na obrázky pořádně, uvidíš, že motor sice drží dva šrouby, ale příruba je opřená asi 20cm šířkou na každém ze dvou vinglů. Motor tedy nedrží na ose, kolem které by mohl vibrovat, ale na čtverci cca 20x30cm a ani se nehne. Řežu s ní už druhou zimu a žádných vibrací jsem si nevšiml.
    Kryt vrtulky není ideální, a vím že výřez rapidně snížil průtok vzduchu od vrtulky kolem motoru, ale kontroloval jsem oteplení motoru a je po pořezání vlečky špalků jen lehce vlažný, takže to zatím neřeším.

  9. Zdravi,libi se mi Vase zjednodusena konstrukce a uvazuji, ze si vyrobim cirkularku ve vasem stylu. Jenom si ji trochu dovybavim kryty, protoze mam z cirkularky respekt(hodne se ji bojim).dekuji za inspiraci

  10. zapojeníZdravím, nádherný, nečetl jsem to do puntíku, ale mě tam chybí stop tlačítko (člověk zakopne, něco chytne rukáv, ….).

  11. stopjakmile dáte místo tavných pojistek motorový chránič, pak stopTlačítko je zkratovací tlačítko na jedné fázi. Tovární výrobky s tavnými pojistkami stopku nemají, ale ty s motorovýcm cráničem vždy. Vždyť je to korunová položka …

  12. StopTakový nesmysl jsem už dlouho nečetl! Víte pane, já jsem elektrikář a dávat stop tlačítko jako zkrat na fázi, to by vám dlouho nevydrželo. A taky by vám mohly vyskočit kabely ze zdi a vypadnout několik dalších jističů až třeba hlavní pro celý dům. Ha ha ha, to jsem se opracdu zasmál při této představě, Ha ha ha. To by stálo za nominaci na nějakou cenu jako "blud roku" nebo něco podobného. Fakt hnus velebnosti. Oni třeba existují podpěťové cívky, vyrážecí cívky a podobná udělátka, ale skrat na fázi, ha ha ha. To musím říct klukům v práci, ha ha ha. To fakt stojí za to. Ha ha ha.

  13. skoro zadarmosice je hezký když si někdo dokáže něco udělat sám. Ale za ty peníze (a čas taky není zadarmo)mohla být tovární výroby a skoro nová. Uvědomte si, že na výrobu strojního zařízení existují zákony (a sankce pokud to prodáte a možnái půjčíte).

    • Tak pán upozorňuje na sankce a zákony.Pán je zřejmně ne trochu ,ale úplně mimo.Pokud četl náklady na výrobu a porovnal s nimi skoro novou tovární a nevidí rozdíl je něco špatně.AŤ SI JI KOUPÍ ,nebo lépe (PRO STAVITELE ŤĚCHTO ZAŘÍZENÍ) SE NEVYJADŘUJE K NĚČEMU O ČEM NEMÁ PÁRU,PROTOŽE MÁ DOMA PLYN.Pro stavitele zde zmi´´nované krajsky.nenech se otrávit těmito rádoby chytráky který umí udělat akorát kafe z automatu u nich v kanceláři a v pracovní době na netu šíří svoje teorie o kterých tam četl den pře tím.

  14. Vypadá to jak zednická koza, Dát tam delší poleno, tak se to převrátí.
    A jak Pan Elektrikář vymakal umístění vypínače, bomba! Sváry nebrousí,
    poněvadž se mu líbí…jsou opravdu super. Naučte se přijímat kritiku.
    Můžete mi napsat něco o hnusech, jako tomu pánovi, co si vás dovolil
    zkritizovat.

    • Možná to vypadá jak koza, ale protože dole leží motor který je asi dvakrát těžší než to nejtěžší poleno, tak se nic převrátit nemůže, viz můj komentář výše o převážení cirkulárky za traktorem.
      No a k tomu „hnusu“ – tak si to doma zkuste, zapojte si na tři fáze motorový chránič a na jeho výstup zapojte do skratu STOP tlačítko (hříbek) a pak skuste zmáčknout! Uvidíte co jsem tím hnusem myslel. Teda pokud nevyhoříte a přežijete to. Já si to totiž jako odborník dokážu představit i v barvách. No a pak nezapomeňte napsat jak to dopadlo! nejlépe i s fotkama, ať se pobaví i ostatní, kteří si to představit neumí!
      Kdybych neuměl přijímat kritiku, tak ten Váš komentář zrovna smažu, ale já se Vám to snažím vysvětlit, aby se i ostatní poučili už jen čtením diskuze.

      • nekritizoval jsem vaši odbornou znalost, navíc v tomhle ohledu s vámi souhlasím, šlo spíše o způsob, jakým jste odpověděl Sendymu a F.M., když si dovolili vám oponovat

        • A co jsem měl jako tomu f-m napsat? Když ony opravdu tovární cirkulárky (HOP) stop tlačítko nemají?
          A že to ještě rozmázl Sendy podrobným návodem jak stop tlačítkem zkratovat fáze, tak tomu jsem se ale opravdu od srdce zasmál. Dovedete si to představit? Asi ne, jinak by jste se taky zasmál!!!

    • No, jde o to, že si to dělal především pro sebe, ne na prodej. Kritizovat je hezké, ale pro porovnání jsme neviděli žádný Váš výtvor, konstrukci ani desing, co se líbí Vám, takže asi tak. Rozdíl mezi kritikou a blbým rýpáním je v argumentech, a ty Vy nemáte!

  15. Díky „zjednodušené“ kontrukci, je tento paskvil nebezpečný, neboť mu chybí třetí rám vně kotouče, který ve spojení s krytem brání uřezanému polenu spadnout zpět na kotouč. Navíc se k tomuto rámu připevňuje horní kryt kotouče. Měl byste to ukázat klukům v práci, ať se zasmějí.
    Když použiji Vaše oblíbené DOVEDETE SI PŘEDSTAVIT, že kotouč chytne uřezané poleno, to ten Váš kocour nebude stíhat zdrhat. Nemluvě o absenci dalších krytů.

    • A pro Jardu ještě jednou: „Chlapi, děkuju že máte o mne starost, ale tak horké to nebude. Mrkněte na článek o stavbě cirkulárky http://technik.blokuje.cz…rka.php . Při pohledu na cirkulárku z boku zjistíte, že přes kolíbku je těžké se dostat až ke kotouči a v ose kotouče je vingl 50×50. Samozřejmě že mám z cirkulárky respekt, ale to neznamená, že se jí budu bát. Čisto pod nohama a dobře postavená cirkulárka, aby se nemuselo daleko chodit je základ bezpečnosti. Snažím se při řezání být v klidu a nic mě nehoní. A nakonec takovýto typ cirkulárky je velice rozšířen a těch úrazů zas tolik není. To bych vám spíš řekl „Chlapi, nejezděte tak rychle těma autama, nevím kam spícháte! Když jedu do práce a mám na tachometru 95 tak jsem brzda a div že na mně neblikáte! A pak se divme těm havárkám!“"
      technik

      • Apropó: Už jsi Jardo někdy řezal na cirkulárce? Jak by mohlo poleno „spadnout na kotouč“? A i kdyby, tak dole se kotouč točí směrem ode mne … Tak co by mi mohlo to poleno udělat, když by odletělo na druhou stranu. To není bumerank, že by se vrátilo. Někdy dojeť na čumendu, já ti to předvedu v praxi a uvidíš. Zas tak nebezpečné to opravdu není!!!
        Technik.
        p.s.: zase jsem ti to nesmazal, ale snažím se ti to vysvětlit, aby jsi to pochopil!

  16. Vidím, že jsme si potykali, budiž. Jsem z vesnice, takže už jsem se z řezáním dřeva potkal, cca 20m3 na každou zimu. Na Tvé stránky jsem se dostal díky tomu, že dostavuji novou cirkulu a se zájmem jsem si přečetl stati, ohledně elektroinstalace – díky za ně, poučné. Stavím ji po chvilkách 14 dní, finišuji. Shodou okolností jsem před těmi 14-ti dny dostavěl kuželovou štípačku. Zvolil jsem odlišné řesení s motorem dole, hřidel s trnem nahoře, Vyhody: vysoký výkon, nízké těžiště, ochrana hřídele motoru. P.S. Omlouvám se za tu ponámku o řízení :-)

  17. Strašne ma teší , že v tejto Baum….xovej dobe, ešte stále existujú domáci majstri, typu, / Chceš to mať naveky, urob si to sám/ Pekná stránka, a idem do toho aj ja :)

  18. Návod pěknej, ale pro boha živýho, ty svary, to je hnus fialovej… Nechápu proč si nepozvete nějakýho kamaráda, kterej umí svařovat, mohlo by se vám to nepěkně vymstít kdyby vám nedej bože některých z těch slepenců (nedá se to nazvat svarem) praskl. Přece jen cirkulárka je životu nebezpečný stroj a u takového MUSÍ být konstrukce a svary 100%. Neberte to prosím nějak zle, ale takhle to vážně nemá vypadat.

  19. Krásný stroj,opravdu je vidět že je to dělané fortelně a s nápaditostí.Máte to velmi pěkně detailně nafocené.Už jsem dělal něco podobného,jenže nedodělal jsem …..
    Určitě si z toho vašeho návodu vezmu inspiraci,chci si udělat takovou menší dílničku na opracování dřeva pro vlastní potřebu ( hoblovka s protahem, cirkulku pro ořezání desek,nějakou pásovou pilu pro řezání desek z kulatiny apd. strojní vybavení.

  20. Ahoj hodnotim to dobre.Pan je ochotny neco udelat,urcite ho to bavi vic jak travit cas u televize.Poradil si,predvedl ze to jde a navic si dal praci a krasne popsal celou vyrobu.Recenze ostatnich jsou k tomu aby vyjadrili svoje nazory,mohli poradit dalsi upravy nebo lepsi reseni pro ty kteri tato prace jeste ceka.Vzdyt uceny z nebe nepada a chybami se clovek uci.Taky delam moc prace ,nebo predelavamzbytecne,Ale delam sam protoze koupit a nadavat na tzv.kurvitka preci umi kazdy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>